سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ای گرامی ترینِ گرامیان و نهایتِ آرزوی خواستاران ! تو سرور منی که درِ دعا و توبه را برای من گشودی. پس درِ قبول و اجابت دعا را بر من مبند . [.فاطمه علیه السلام ـ در دعایش ـ]
دانش آموز مسلمان
 RSS  |  Atom  | خانه | ارتباط با من | درباره من | پارسی بلاگ

  • بازدید امروز: 15
  • بازدید دیروز: 15
  • مجموع بازدیدها: 216225

    » درباره من
    اگر خواستید اسم وبلاگ و آدرس رو حفظ کنید یادتون باشه که against on zion به معنای مبارزه با صهیون می باشد
    جلسات هفتگی هیئت مکتب الشهدا سه شنبه ها بعد از نماز مغرب و عشا مسجد ابوالفضل (ع) واقع در شیراز - بلوار نصر

    اگر مایل به دریافت اس ام اس مربوط به هیئت هستید شماره موبایل خود را در قسمت خصوصی نظرات قرار دهید


    دانش آموز مسلمان
    کمیل
    اگر روزی تو را می‌یافتم در ناکجاهایت سرم را با دو دستم می‌نهادم پیش پاهایت پر از تقویم‌های کهنه کردم خانة خود را به امیدی که اینک ناامیدم از تماشایت تو با من بودی از آغاز، یعنی خواب می‌رفتم تکان می‌داد اگر گهواره‌ام را موج رؤیایت اگرچه عاشقم اما تو ای آیینه باور کن نمی‌فهمم دلیل وعدة امروز و فردایت تو اصلاً جای من؛ حالا بگو با من چه می‌کردی اگر چون برگ می‌پوسید روزی آرزوهایت

    » پیوندهای روزانه

    » آرشیو مطالب
    در انتظار خورشید
    گل نرگس
    موعود
    قدس
    قدوم صاحب الزمان
    مهدی فاطمه

    » لوگوی وبلاگ

    » لینک دوستان
    چفیه
    سایت حوزه علمیه قم
    خبرگزاری شیعه
    انصار حزب الله
    یهود شناسی
    سایت ظهور
    یک وبلاگ مذهبی نظامی
    یهود شناخت
    پایگاه حوزه
    پایگاه حدیث
    پایگاه اهل بیت
    پایگاه آْل البیت
    پایگاه الاسلام
    پایگاه غدیر
    سایت ذکر
    پایگاه اباصالح
    پایگاه تربیت
    سایت صلاه
    سایت صالحین
    سایت پرس و جو
    خبرگزاری سادات
    مطالعات شیعی
    آیت الله العظمی خمینی
    آیت الله العظمی خامنه ای
    آیت الله العظمی فاضل لنکرانی
    آیت الله العظمی بهجت
    آیت الله العظمی تبریزی
    آیت الله العظمی سیستانی
    آیت الله العظمی نوری همدانی
    آیت الله العظمی صافی
    حضرت آیت الله العظمی حکیم
    مجمع وبلاگ نویسان مسلمان
    باشگاه صهیون پژوهی
    سایت حزب الله
    ضد جنگ
    سایت تبیان

    » لوگوی لینک دوستان

















    » وضعیت من در یاهو
    یــــاهـو
    » موسیقی وبلاگ

    » طراح قالب






    Powered by WebGozar


    شماره این هفته یالثارات
    الا فان‌ حزب‌الله‌ هم‌الغالبون‌
    »» ارکان عدالت موعود
    ارکان عدالت موعود

     

    برپایى عدالت در هر جامعه‏اى نیازمند ارکان و پایه‏هاى متعددى است و نبود هر یک از این ارکان موجب ناپایدارى عدالت در آن جامعه مى‏شود. مهمترین ارکان عدالت عبارتند از:

     1. حاکم عادل؛ 2. کارگزاران عادل؛ 3. قوانین عادلانه؛ 4. نظام عادلانه.

     

    1- حاکم عادل

     از نظر شیعه برقرارى نظام حکومتى که همه روابط حاکم بر آن، مبتنى بر عدالت کامل باشد جز به دست آخرین امام معصوم و خاتم حجت‏هاى الهى، حضرت مهدى(ع) امکان‏پذیر نیست و از همین روست که در روایات از دولت آن حضرت به عنوان آخرین دولت یاد شده؛ یعنى دولتى که پس از پشت سر گذاشتن همه تجربه‏هاى بشرى و نومیدى از همه الگوهاى حکومتى‏خود ساخته مستقر مى شود.

     امام باقر(ع) در این زمینه مى‏فرمایند:

     دولت ما آخرین دولت‏هاست. هیچ خاندان صاحب دولتى نمى‏ماند مگر اینکه پیش از (دولت ) ما به حاکمیت مى‏رسند، تا زمانى که سیرة (حکومتى ) ما را مى‏بینند نگویند: «اگر ما هم به حاکمیت مى‏رسیدیم به همینگونه رفتار مى‏کردیم» و این سخن خداوند، صاحب عزت و جلال است که: «سرانجام نیک، از آن پرهیزگاران است».

     البته این سخن به این معنا نیست که هرگونه تلاش براى برقرارى عدالت در دوران غیبت بى‏فایده است و یا اساساً نباید در این دوران حرکتى را براى استقرار نظام عادلانه؛ حتى در سطحى محدود انجام داد، بلکه معناى این سخن این است که تا پیش از ظهور امام مهدى(ع) هیچ حکومتى نمى‏تواند ادعا کند که توان برقرارى نظام عادلانه کامل را دارد.

     چنانکه امام راحل قدس سره فرمود:

    بقیه مطالب را در ادامه مطلب ببینید.

     

     البته این پر کردن دنیا را از عدالت، این را مإ؛00مم؛ نمى‏توانیم بکنیم، اگر مى‏توانستیم مى‏کردیم. اما چون نمى‏توانیم بکنیم ایشان باید بیایند... اما ما باید فراهم کنیم کار را. فراهم کردن اسباب، این است که کار را نزدیک بکنیم، کار را همچو بکنیم که مهیا بشود عالم براى آمدن حضرت(ع).

     بنابر آنچه گفته شد نخستین شرط برقرارى یک نظام عادلانه کامل، وجود امام معصوم عادل است.

     امام مهدى(ع) به عنوان رهبر معصومى که تحقق بخش عدالت در سراسر جهان خواهد بود، خود در بالاترین درجه عدالت قرار دارد و روش و منش او کاملاً بر عدالت منطبق است. توجه به مفاد بیعتى که امام در آغاز قیام خود از یارانش مى‏گیرد ما را به عمق سیره و روش مبتنى بر عدالت آن حضرت رهنمون مى‏سازد:

     ... با او بیعت مى‏کنند که هرگز، دزدى نکنند، زنا نکنند، مسلمانى را دشنام ندهند، خون کسى را به ناحق نریزند، به آبروى کسى لطمه نزنند، به خانه کسى‏هجوم نبرند، کسى را به ناحق نزنند، طلا، نقره، گندم و جو ذخیره نکنند، مال یتیم را نخورند، در مورد چیزى که یقین ندارند، گواهى ندهند، مسجدى را خراب نکنند، مشروب نخورند، حریر و خز نپوشند، در برابر سیم و زر سر فرود نیاورند، راه را بر کسى نبندند، راه را ناامن نکنند، گرد همجنس‏گرایى نگردند، خوراکى‏را از گندم و جو انبار نکنند، به کم قناعت کنند، طرفدار پاکى باشند، از پلیدى گریزان باشند، به نیکى‏فرمان دهند، از زشتى ها باز دارند، جامه‏هاى‏خشن بپوشند، خاک را متکاى خود سازند، در راه خدا حق جهاد را ادا کنند و... او نیز در حق خود تعهد مى‏کند که: از راه آنها برود، جامه‏اى مثل آنها بپوشد، مرکبى همانند مرکب آنها سوار شود، آنچنانکه آنها مى‏خواهند باشد، به کم راضى و قانع شود، زمین را به یارى خدا پر از عدالت کند آنچنانکه پر از ستم شده است، خدا را آنچنانکه شایسته است بپرستد، براى‏خود دربان و نگهبان اختیار نکند و...

     چنانکه ملاحظه مى شود امام مهدى(ع) در این پیمان‏نامه نه تنها از یارانش مى‏خواهد که از هرگونه آلودگى و پلیدى به دور باشند، بلکه خود نیز متعهد مى‏شود از همه آنچه یارانش را از آنها منع کرده دورى‏گزیند و در زندگى خود همان راه و روشى را پیش گیرد که یارانش را بدان دعوت کرده است.

     علاوه بر پیمان‏نامه یاد شده، امام مهدى(ع) در نخستین سخنرانى خود پس از ظهور نکاتى را یادآور مى‏شوند که آنها نیز به خوبى راه و روش مبتنى بر عدالت و پرهیزکارى آن حضرت را روشن مى‏سازد. متن این سخنرانى به نقل از امام باقر(ع) چنین است:

     مهدى(عج) هنگام نماز عشاء در مکه ظهور مى‏کند در حالى که پرچم رسول خدا، که درود خدا بر او و خاندانش باد، و پیراهن و شمشیر او را با خود دارد و داراى نشانه‏ها و نور و بیان است. وقتى نماز عشاء را به جا آورد با صداى رسا و بلند خود مى‏فرمایند: «اى مردم! خدا را به یاد شما مى‏آورم. شما اینک در پیشگاه خدا ایستاده‏اید. او حجت خود را برگزید و پیامبران را برانگیخت و کتاب (آسمانى ) فرو فرستاد و شما را امر کرد که چیزى را شریک او قرار ندهید و از او و فرستاده‏اش اطاعت و فرمانبردارى کنید و زنده نگه دارید آنچه را که قرآن زنده کرده است و بمیرانید آنچه را که او میرانده است. هواداران راستى و هدایت و پشتیبان تقوى و پرهیزگارى باشید؛ زیرا نابودى و زوال دنیا نزدیک شده و اعلام وداع نموده است. و من شما را به خدا و رسولش و عمل به کتاب خدا و ترک باطل و احیاى سنت او دعوت مى‏کنم». سپس او، بدون قرار قبلى، به همراه سیصد و سیزده مرد، به شمار یاران بدر، که همچون ابر پاییزى پراکنده‏اند و زاهدان شب و شیران روزند، ظهور مى‏کند و خداوند سرزمین حجاز را براى مهدى مى‏گشاید و او هر کس از بنى‏هاشم را که در زندان به سر مى‏برد، آزاد مى‏سازد. آنگاه درفش‏هاى‏سیاه در کوفه فرود مى‏آید و گروهى را به جهت بیعت به سوى مهدى روانه مى‏سازند و آن حضرت لشکریان خود را به سراسر جهان گسیل داشته و ستم و ستم‏پیشگان را از میان برمى‏دارد و همه سرزمین‏ها به دست او به راستى و درستکارى در مى‏آیند.

     در مورد سیره و روش زندگانى امام مهدى(ع) روایات فراوانى نقل شده که در اینجا به برخى از آنها اشاره مى‏کنیم:

     امام صادق(ع) خطاب به یاران خود که نسبت به ظهور قائم(ع) بى‏تابى مى‏کردند، مى‏فرماید:

     چرا در مورد ظهور قائم این همه شتاب مى‏کنید؟! به خدا سوگند که او لباس خشن مى‏پوشد، طعام خشن (بى‏خورشت) مى‏خورد و... از سیرة جدش رسول خدا، که درود و سلام خدا بر او باد، پیروى مى‏کند و زندگانى او مانند زندگى امیر مؤمنان، که بر او درود باد، است

     

    2- کارگزاران عادل

     یکى از موانع اساسى که در برقرارى عدالت در جامعه همواره فرا روى مصلحان اجتماعى قرار داشته، نبود مجریان و کارگزاران عادل است. وجود این مانع بسیارى از حرکت‏هاى عدالت‏خواهانه را با شکست مواجه و بسیارى از حکومت‏هایى را که در پى گسترش عدالت در جامعه بوده‏اند ناکام ساخته است.

     یکى از تفاوت‏هاى اساسى حکومت امام مهدى(ع) با دیگر حکومت‏هایى که در طول تاریخ داعیه برقرارى‏عدالت داشته‏اند این است که پیش از اقدام براى تشکیل حکومت به تعداد مورد نیاز افراد زبده و برگزیده‏اى که در نهایت تقوا و پرهیزکارى هستند تربیت نموده و با برقرارى حکومت جهانى خود، آنها را به سراسر جهان گسیل مى‏دارد.

     در مورد ویژگى یاران قائم(ع) در روایاتى از امام صادق(ع) چنین مى‏خوانیم:

     ... نشان سجده بر پیشانى آنها نقش بسته است. آنها شیران روز و زاهدان شبند. دل‏هایشان مانند پاره‏هاى‏آهن (محکم و استوار ) است و هر کدام از آنها توان چهل مرد را دارا هستند.

     امام على (ع) نیز درباره ویژگى یاران آن حضرت مى‏فرماید: «خداوند تعالى مردمى را براى (یارى ) او گرد مى‏آورد، همچنانکه پاره‏هاى ابر گرد آمده و به هم مى‏پیوندند. خداوند دل‏هاى آنان را به هم نزدیک مى‏کند. آنها از هیچ کس ترسان نمى‏شوند و از اینکه کسى بدان‏ها وجود قوانین عادلانه یکى از شرایط اساسى تحقق عدالت اجتماعى است و بدون وجود آن، حکمرانان عادل به تنهایى نخواهند توانست چنانکه باید و شاید عدالت را در جامعه حکمفرما سازند.

     آرى، امام مهدى(ع) چنین مردمى را براى اداره حکومت خود برمى‏گزیند و هر یک از آنها را بر منطقه‏اى حاکم مى‏سازد. چنانکه امام صادق(ع) مى‏فرماید:

     حضرت مهدى یارانش را در همه شهرها پراکنده مى‏سازد و به آنها دستور مى‏دهد که عدل و احسان را شیوه خود سازند و آنها را فرمانروایان کشورهاى جهان مى‏گرداند و به آنها فرمان مى‏دهد که شهرها را آباد سازند.

     

     3- قوانین عادلانه

     وجود قوانین عادلانه یکى از شرایط اساسى تحقق عدالت اجتماعى است و بدون وجود آن، حکمرانان عادل به تنهایى نخواهند توانست چنانکه باید و شاید عدالت را در جامعه حکمفرما سازند. بدون تردید کتاب الهى و سنت رسول خدا(ص) بیان کننده عادلانه‏ترین قوانین هستند و در صورت حاکم شدن بى‏کم و کاست آنها، جامعه طعم عدالت را خواهد چشید. چنانکه امام على(ع) در برخى از بیانات خود قرآن را آینه تمام نماى عدالت معرفى کرده است. از جمله مى‏فرماید: قرآن، معدن ایمان و چشمه‏سار آن؛ چشمه‏هاى‏علم و دریاهاى آن، باغ‏هاى عدل و آبگیرهاى آن است.

     و در جاى دیگر در وصف قرآن مى‏فرماید:

     آن فضل است و هزل نیست، آن گویا به طریقه عدل‏و امر کننده به فضل است.

     از این رو یکى اقدامات مهمى که امام مهدى(ع) براى تحقق عدالت اجتماعى انجام مى‏دهند احیاى‏احکام کتاب و سنت رسول خداست، که در طول زمان به فراموشى سپرده شده و جز پوسته‏اى از آنها باقى نمانده است.

     پیامبر گرامى اسلام(ص) در این زمینه مى‏فرماید:

     دوازدهمین فرزندم از دیده‏ها غایب شده و پنهان مى‏گردد، تا اینکه زمانى براى امت من فرا رسد که از اسلام جز نام و از قرآن جز نقشى باقى نمى‏ماند. در این هنگام خداوند بزرگ مرتبه به او اجازه قیام مى‏دهد و اسلام را با او آشکار و تجدید مى‏کند.

     امیر مؤمنان على(ع) در بیان بسیار زیبایى اقدام امام مهدى(ع) در زمینه حاکم کردن احکام قرآن بر و امیال نفسانى انسان‏ها را، به عنوان مقدمه برپایى‏عدالت، چنین توصیف مى کنند:

     هواهاى نفسانى را به متابعت هدایت الهى‏بازمى گرداند، آن زمان که مردم هدایت الهى را به متابعت هواهاى نفسانى درآورده باشند. آراء و اندیشه‏ها را تابع قرآن گرداند وقتى که قرآن را تابع آراء و اندیشه‏هاى خود ساخته باشند... و او به شما نشان خواهد داد که دادگرى چگونه است و کتاب خدا و سنت را که متروک شده زنده گرداند.

     

    4- نظام عادلانه

     تحقق عدالت اجتماعى گذشته از همه شرایط بالا به امر دیگرى نیز نیازمند است و آن وجود یک نظام حکومتى مبتنى بر عدالت است. نظامى که جایگاه هرکس به درستى در آن تعیین شده باشد، همه مسئولان وظایف خود را به درستى بشناسند و بدان عمل کنند و بالاخره همه احساس کنند که بر کار آنها نظارت وجود دارد و در صورت خطا و لغزش از آنها بازخواست مى‏شود.

     در نظام‏هاى بشرى بسیار دیده‏ایم که حتى با وجود حاکمان عادل و قوانین عادلانه چنانکه باید و شاید عدالت بر جامعه حاکم نشده و ظلم و ستم در اشکال گوناگون بر مردم جارى شده است و این همه نبوده است مگر به یکى از دلایل زیر: قرار نگرفتن درست اجزاى مختلف حکومت در جاى خود، ناآشنایى‏کارگزاران با وظایف و مسئولیت‏هایشان و ضعف نظام بازرسى و نظارت.

     در حکومت امام مهدى(ع) نظام حکومتى به شیوه‏اى شکل گرفته که امکان ظلم و بى‏عدالتى به صفر مى‏رسد. در این حکومت، اولاً چنانکه گفته شد پارساترین و توانمندترین انسان‏ها به عنوان حکمرانان و کارگزاران برگزیده مى‏شوند؛ ثانیاً وظایف تک تک آنها بى‏هیچ کم و کاست تعیین مى‏گردد و حتى به آنها گفته مى‏شود که در هنگام حیرت و سرگردانى چه کنند و ثالثاً نظارت و بازرسى دقیق و سختگیرانه بر همه کارگزاران اعمال مى‏شود.

     امام صادق(ع) در مورد شیوه گزینش کارگزاران حکومتى در عصر ظهور و نحوه ابلاغ وظایف آنها مى‏فرماید:

     هنگامى که قائم قیام کند، براى (اداره ) هر یک از مناطق جهان فردى را برگزیده، ارسال مى‏دارد و به وى‏مى گوید: پیمان تو به دست توست و اگر با مطلبى‏مواجه شدى که آن را نفهمیدى و نحوه قضاوت در موردش را ندانستى به دست خود نگاه کن و به آنچه در آن است عمل نما.

     در مورد قاطعیت و سخت‏گیرى امام مهدى(ع) نسبت به کارگزاران و مجریان متخلف در روایتى از امام على(ع) چنین مى‏خوانیم:

     قائم ما  قاضیان زشتکار را کنار مى‏گذارد و دست سازشکاران را از سرتان کوتاه مى‏کند و حکمرانان ستم پیشه را عزل مى‏نماید و زمین را از هر نادرست و خائنى‏پاک مى سازد، و به عدل رفتار مى‏کند...

     در روایت دیگرى قاطعیت و سازش ناپذیرى امام عصر(ع) در برابر کارگزاران ناشایست چنین توصیف شده است:

     مهدى (علیه‏السلام) بخشنده است. او درباره کارگزاران و مأموران (دولت خویش) بسیار سختگیر است و با ناتوانان و مستمندان بسیار دلرحم و مهربان.



    ما را یاری کنید ()
    نویسنده متن فوق: » کمیل ( چهارشنبه 86/6/21 :: ساعت 7:20 عصر )


    »» لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    اشک سه کودک!!!
    آرمان های عدالت خواهانه
    دلم از دست همه گرفته...
    یک آزمون اساسی با سه پرسش!!!
    یه خاطره!!!
    [عناوین آرشیوشده]